Pers

Foodmagazine 15 September 2006

Voor wie ooit met hem heeft gereisd is duidelijk dat Anthony Snoeks meer is dan alleen een reisleider.
De man heeft iets van een fenomeen.
Als zelfstandig ondernemer zet hij zijn passie nu voort.

Bijna iedereen op een centrale positie in deze branche is toch wel een keer met Anthony Snoeks naar een buitenlandse bestemming in de internationale foodwereld geweest. Als drijvende kracht achter Elsevier Food Business Travel heeft Snoeks met een steeds wisselende groep retailers, ondernemers en fabrikanten, vele locaties in en buiten Europa bezocht. Sinds enkele maanden zet Snoeks zijn reisactiviteiten nu zelfstandig voort: Anthony Snoeks Study Trips.
Snoeks heeft zo ongeveer alles gedaan in de reiswereld. Voor hij in de Nederlandse foodindustrie start heeft hij een enorme ervaring opgedaan. Hij is stationmanager in Turkije en Roemenië, chef reisleider in Spanje en de Canarische Eilanden, organisator van reizen naar Nepal, Kathmandu, enzovoorts.
Zijn carrière vindt iets meer rust in het accountmanagement bij Misset en Reed Business Information. In de jaren ’90 ziet Snoeks dat bij de goede relatie van Reed Business met zijn klanten ook studiereizen horen. Eerst gaat het om goed verzorgde reizen naar de FMI-beurs in Chicago. Maar als je toch overzee bent, kun je net zo goed even bij vooraanstaande supermarktformules gaan kijken. Dat groeit uit tot meer exclusieve reizen naar het Verre Oosten, Autralië, de VS, Zuid-Amerika en Zuid-Afrika.
Inmiddels zijn er wel meer aanbieders bezig in die richting, maar Snoeks was de eerste die op grote schaal de verre bestemmingen bezocht met delegaties van de Nederlandse foodsector. De deelnemers op die reizen zijn heel divers: handel en industrie, individuele retailer en directies van hoofdkantoren, managers uit marketing en commercie, en dienstverleners.
Snoeks reizen bieden altijd een overvloed van de lokale retailmarkt in de regio die wordt bezocht. “Maar”, zegt Snoeks er zelf van, “een heel belangrijk gegeven is dat vanaf het moment van vertrek tot aan de thuiskomst de deelnemers elkaar beïnvloeden en voeden. Je leert zó veel van je reisgenoten. Je merkt ook dat deelnemers onderweg nooit uitgepraat raken. Men heeft altijd elkaar iets te bieden, doordat men de gezamenlijke passie deelt voor food.”
Wat je van een reis mee naar huis neemt, is voor ieder verschillend. Maar Snoeks weet wel wat enkele belangrijke reizen voor Nederland hebben betekend. “Ik denk dat de familie Van Eerd veel heeft opgestoken van het bezoek dat we ooit hebben gebracht aan de directie van Wal-Mart op het hoofdkantoor in Bentonville. We spraken niet alleen met Tom Coughlin, maar bezochten ook alle afwijkende, kleinere formules, waar Wal-Mart er óók veel van heeft. Dat was buitengewoon inspirerend. Het latere bezoek aan de Iper in Rosano met Superunie-leden heeft bijgedragen aan de marktformule die Jumbo nu in Winterswijk en Rosmalen beproeft. En het bezoek lang geleden aan Stew Leonard heeft absoluut bijgedragen aan de ontwikkeling van Lekker & Laag, Hoogvliet en Jumbo. In die zin hebben dit soort reizen absoluut een grote invloed op de retailkennis in Nederland. Door soms wat afstand nemen doet een ondernemer veel inspiratie op.”
Actuele items zijn volgens Snoeks momenteel Japan (weer in opkomst), WholeFoods en de ontwikkeling van ‘wellness’. “In Londen zie je dat Tesco en Sainsbury ook veel meer die richting van WholeFoods op gaan. Op dit moment zie je zelfs een lijn bij Tesco die ‘Wholefoods’ heet! Die trends van de wereld spelen een centrale rol bij dit soort studiereizen.”

Bij het uitkomen van dit nummer – 15 september – sluit de inschrijving van een studiereis naar New York, met een bezoek aan het nieuwste project van WholeFoods in het Time Warner Center. Informatie: info@mutualinterest.nl
www.mutualinterest.nl
of mobiel: 06 – 54 28 40 23